Pages

9 Aug 2008

Pelbagai Program Ketika Ini..

Salam muhasabah...

Hangat universiti kita ketika ini dengan pelbagai program dan pesta. Hampir dikatakan keseluruhan kolej-kolej kediaman mempunyai trade mark mereka sendir dalam menarik minat penghuni-penghuni mereka untuk menyertai progra/pesta yang mereka anjurkan saban tahun setiap kali adik-adik baru masuk ke UTM.

Bermula dengan KTC dengan program 3K (Karnival Kampung Kempas) mereka, dikuti oleh KRP yang terkenal dengan Fiestra mereka. KTF pada sesi kali ini tidak melepaskan peluang mereka dengan memperkenalkan Karisma. Walaupun pada ketika itu, MPP sedang mengadakan Hari Terbuka UTM dengan kerjasama DiGi. Dengan kehadiran Inteam sebagai artis undangan pada malam kemuncaknya mampu untuk menarik perhatian mahasiswa yang meminati nasyid. Manakala Hari Terbuka UTM diserikan dengan kehadiran Wahidda dan artis-artis DiGi yang lain.

Dan yang sedang berlangsung ketika ini adalah Festar oleh KTR, koleh kediaman penulis. KTR masih lagi mengekalkan konsep lama mereka iaitu SUKAN. Pelbagai acara dan pertandingan sukan diadakan bagi memeriahkan Fiestar pada kali ini. Semoga Festar bakal bermula dan berakhir dengan baik.

Di atas penulis telah menyatakan beberapa program/pesta yang terdapat sekitar UTM yang dianjurkan oleh pihak-pihak tertentu. Masih ada lagi yang mungkin tidak penulis senaraikan antaranya Festival Kebudayaan baru-baru ini. Dan yang bakal berlangsung pada masa akan datang ialah Pesta Konvokesyen ke-41. Pihak penggerai amat menanti-nantikan kedatangan pesta-pesta seumpama ini. peluang untuk membuat duit akan terbuka luas, mahasiswa kita bakal berbelanja sebelum ketibaan bulan Ramadhan yang bakal menjelma tidak lama lagi.

Persoalan yang ingin penulis kemukakan di sini, mengapa begitu banyak pesta diadakan dan program-program islamik sekadar menjadi sajian sampingan dalam mana-mana pesta? Kita selaku golongan mahasiswa bersama-sama berfikir akan persoalan ini. Dan jika kita dapat nilai apakah program yang menjadi sajian utama dalam setiap pesta yang diadakan? Pasti setiap orang akan mempunyai jawapan mereka yang tersendiri. Apa pun, yang paling penting kita kena pastikan setiap program yang kita anjurkan mempunyai nilai-nilai intelektual dan bukan sekadar suka-suka atau atas alasan melihatkan universiti kita ini sunyi dan pesta adalah jalan yang terbaik untuk mengisi kesunyian tersebut. Sama-samalah kita berfikir demi memartabatkan ilmu pengetahuan yang kita peroleh...

No comments:

Total Pageviews