Pages

9 Apr 2008

Satu Malam Bersama Pak Guard......

Hari ini cukup bertuah bagiku...hehehe...kantoi kat pak guard. Memberikan aku seribu satu pengalaman yang baru dan mengingatkan apa yang aku hampir lupakan...Satu persatu kes disingkapkan oleh beliau tentang yang pernah berlaku di UTM yang kita cintai ini.

Mungkin ada pihak yang tidak berapa bersetuju apabila perkara ini kita bincangkan di khalayak umum. Namun kita kadang kala perlu mengingatkan pihak-pihak yang terlalai seketika, terlalu asyik berada di kerusi empuk sehingga lupa apa yang terjadi di bawah..ada anak-anak yang tersilap memilih cara hidup, ada anak-anak yang tersesat dan ingin mencari jalan pulang. Jadi siapa seharusnya berperanan paling utama dalam membantu sahabat-sahabat kita ini.

Terbaru aku difahamkan tentang kes yang tiada siapa yang dapat jangkakan. Dia Maha Menentukan. Pak cik guard tersebut menceritakan peristiwa yang berlaku di sebuah kolej apabila satu pasangan pelajar ditangkap ketika dalam keadaan yang memalukan. Cukup mendukacitakan kata beliau. Pelajar perempuan kita ditangkap bersama dengan pelajar antarabangsa! Di mana keintelektualan kita itu? Adakah kita campakkan ke longkang semata-mata keseronokan sementara? Adakah kita ketika ini masih lagi pelajar di bangku sekolah? Mungkin banyak lagi kes seumpama ini berlaku berlaku di taman ilmu kita ini namun kita sahaja yang tidak mengetahuinya. Begitu liciknya kawan-kawan kita dalam membuat perkara-perkara maksiat sehinggakan tidak terhidu oleh pihak-pihak lain.

Cadangan daripada pihak keselamatan juga perkara yang penting untuk dititikberatkan. Mereka melihat dunia kampus ini melalui kaca mata mereka. Sebagai orang lama dalam menjaga keselamatan dan keharmonian UTM ini kita seharusnya memandang serius setiap pandangan atau teguran daripada pihak mereka. Dan amat diharapkan UTM mampu dalam menangani masalah sosial yang dilihat semakin kritikal ketika ini. Pada pandangan saya, jika kita mampu untuk mengurangkan/membasti gejala membonceng motosikal di kalangan siswa-siswi, kita akan mampu untuk mengurangkan gejala sosial di UTM ini. Semua pihak harus memainkan peranan mereka masng-masing.

Sekadar itu dulu perkongsian tentang cerita terbaru di UTM yang sampai ke telinga saya. Di musim peperiksaan yang bakal tiba tidak lama lagi saya dan pihak Jabatan Kerohanian dan Sosial MPMUTM 2007/08 mengucapkan selamat maju jaya pada sahabat-sahabat sekalian. Berusahalah ke arah kecemerlangan akademik demi Islam. Niatkan kejayaan kita ikhlas kerana Allah. Itu adalah langkah yang terbaik..Alhamdullillah Majlis Bacaan Yaasin dan Solat Hajat dapat berlangsung dengan baik pada hari ini. Jutaan terima kasih kepada sahabat-sahabat yang datang. Kehadiran kalian cukup kami hargai..

No comments:

Total Pageviews