Pages

13 Jul 2008

Daripada Mahasiswa Kepada Mahasiswa...

Assalamulaikum w.b.t.

Setinggi dan seinfiti mungkin kita panjatkan kesyukuran kita pada Allah S.W.T. atas segala nikmat kurniaanNya selama kita hidup di atas muka bumi ini. Dia masih lagi mengekalkan lagi dua nikmat yang paling besar dianugerahkan pada hambaNya iaitu nikmat Islam dan nikmat Iman. Selawat serta salam ke atas rasul junjungan kita, Nabi Muhammad S.A.W. utusan ke sekalian alam, utusan terakhir yang membawa risalahNya sehingga kita pada hari ini bergelar seorang muslim. Tanpa pengorbanan dan susah payah baginda dalam menyampaikan risalah kebenaran ini, tidak mungkin kita mendapat sinar Islam dam sinar Iman tika ini. Dan tidak lupa juga setinggi rasa syukur kita kerana diberi peluang untuk menjejak kaki ke taman ilmu ini di mana bukan semua orang dapat merasainya. Hargailah peluang diberikan sebaik mungkin kerana ianya menjadi harapan kedua orang tua kita untuk melihat kita berjaya di menara gading ini.


Aku dah jadi seorang Mahasiswa???


Mungkin ada di antara adik-adik yang baru sahaja menjejak kaki di bumi UTM ini masih lagi tercari-cari apakah identiti yang seharusnya dipakai sepanjang berada di UTM selama mungkin 3 tahun hingga ke 4 tahun dari sekarang. Saat ini begitu penting bagi adik-adik dalam meletakkan matlamat yang hendak dicapai di kemudian hari. Adakah adik-adik ingin belajar bersungguh-sungguh dalam setiap matapelajaran yang diambil? Adakah adik-adik ingin aktif dalam berpersatuan di samping ingin berjaya juga dalam akademik? Atau adik-adik sekadar ingin belajar cukup-cukup makan dan enjoy dengan kehidupan muda di universiti ini? Semua pilihan ini terserah pada adik-adik dalam mencorakkan kehidupan adik-adik di universiti ini. Cuma satu pesanan dari kami, pandai-pandailah memilih sahabat kerana sahabat inilah yang akan menentukan di mana kedudukan adik-adik pada masa akan datang. Timbul atau tenggelam masa depan adik-adik bergantung kepada setiap langkah yang adik-adik buat ketika ini.


Apa tujuan hidupku???


“Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu”
[az-Dzariyat, ayat 56]

“Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.”

[al-Baqarah, ayat 30]


Dua ayat al Quran yang di bawakan di atas cukup jelas menerang dua core bisnes kita di atas dunia ini. Kita diutuskan oleh Allah S.W.T ke dunia ini untuk menjadi hambaNya yang taat di samping menjadi khalifah/pentadbir kepada dunia ciptaanNya ini. Persoalan yang ingin penulis timbulkan di sini, Bagaimana kita selaku mahasiswa Islam mengaplikasikan kedua-dua tanggungjawab ini dalam kehidupan kampus kita ini? Tidak dapat tidak setipa daripada kita bertanggungjawab dalam melakukan amar maaruf dan nahi mungkar dalam setiap apa jua aktiviti yang berlaku sekitar kampus kita ini. Jauhilah perkara maksiat ketika menuntut ilmu kerana ilmu itu nur (cahaya) dan sesungguhnya cahaya tidak akan masuk ke dalam hati pembuat maksiat. Sensitif dan responsiflah dengan keadaan semasa kampu kita kerana kita merupakan golongan intelektual terpilih daripada beribu-ribu lagi insan yang yang berusaha untuk mendapat peluang seperti kita.


Harapan kami....


Buat akhirnya, carilah majlis-majlis ilmu atau taman-taman syurga Allah di dalam UTM ini. Banyak pengisian-pengisian yang disediakan pihak pentadbiran Masjid Sultan Ismail dan juga Pejabat Hal Ehwal Pelajar. Penuhilah kuliah-kuliah tafaquh yang diadakan pada setiap pagi dan petang. Sertailah liqa-liqa perbincangan tentang Islam bagi menambahkan lagi kefahaman kita terhadap agama yang kita cintai dan anuti ini. Islam tidak memerlukan kita tapi kita yang mendambakan rahmat dan kasih dariNya. Selamat maju jaya untuk harapan baru UTM demi inspirasi baru kepada agama, bangsa dan nagara.Wassalam..



[Artikel ini diterbitkan khas bersempena kedatangan adik-adik baru sesi 2008/09 ke Universiti Teknologi Malaysia dalam Seruan Jumaat edisi ke-2. Semoga adik-adik maju jaya dalam pelajaran dan kehidupan di kampus adik-adik.]

No comments:

Total Pageviews