Pages

20 Feb 2008

Mahasiswa dan Sistem Demokrasi Berparlimen

Salam mahasiswa.....
Negara kita ketika ini hangat dengan kempen pilihanraya umum ke-12. Satu lagi masa yang boleh dikatakan amat penting kepada masa depan negara kita. Tapi apa yang sangat menyedihkan kita apabila penglibatan mahasiswa dilihat amat kurang dalam perkara besar seumpama ini. Rata-rata apabila ditanya adakah mereka ini akan pulang ke kampung untuk membuang undi pada pilihanraya ini, boleh dibilang dengan jari bagi mereka yang berkeinginan untuk berbuat demikian.
Inilah realiti keadaan mahasiswa di IPT seluruh negara umumnya dan mahasiswa UTM khasnya ketika ini.

Baru-baru ini apabila ditemuramah oleh stesen TV1 RTM bersama-sama dengan sahabat yang lain, masalah yang sama diutarakan. "Bagaimana kalau kita mahu menyelesaikan masalah mahasiswa yang tidak mahu/dapat pulang ke kampung untuk membuang undi mereka?". Soalan yang agak sukar untuk dijawab oleh saya. Itu yang saya rasakan. Saya beranggapan jika masalah ini lahir berakar umbikan daripada sifat mahasiswa itu sendiri yang kurang mengambil cakna perkembangan semasa negara. Mahasiswa disibukkan dengan tugasan harian iaitu belajar, sehingga terdapat segelintir apabila ditanya tentang PRU ke-12 ini mereka berkata perkara itu tiada kaitan pun dengan kita.

Lihatlah betapa mahasiswa sekarang telah jatuh martabatnya jika dibandingkan dengan mahasiswa yang ketika dulunya mampu menyumbang sedikit sebanyak idea kepada isu pembangunan negara. Kita tidak menyelesaikan masalah ini jika mahasiswa ini sendiri tidak sedar akan kekurangan diri mereka. Di MPP kami hanya sekadar mampu untuk membuat dan mengedar risalah untul mahasiswa turun mengundi atau pun paling kurang kami memohon disediakan pengangkutan bagi mahasiswa-mahasiswa yang sedar akan tanggungjawab selaku warganegara Malaysia yang ingin pulang ke kampung untuk turun mengundi.

Diharapkan agar sahabat-sahabat yang sedar akan kepentingan turun untuk membuang undi dapat menasihatkan sahabatnya yang lain.
TURUNLAH MENGUNDI DEMI MASA DEPAN NEGARA DAN ANDA

No comments:

Total Pageviews