Pages

6 Feb 2008

Meeting Bersama Dekan FKM

Salam muhibbah dan salam mahasiswa....

Saya dan beberapa sahabat daripada MPP Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM) telah berjaya mengadakan pertemuan kali pertama kami bersama dekan FKM iaitu Prof. Ir. Dr. Azhar b. Abdul Aziz dan Ketua-ketua Jabatan di FKM. Pertemuan yang diaturkan oleh saudara Aliff Farhan Yamin selaku ketua fakulti MPP di FKM sedikit sebanyak memberikan gambaran kepada kami tentang keadaan semasa FKM ketika ini. Mesyuarat yang bermula pada jam 9.00 pagi ini membincangkan tentang masalah kebajikan pelajar di FKM.

Antara yang dibangkitkan adalah berkenaan masalah transfer credit, yuran Latihan Industri dan masalah penglibatan mahasiswa dalam program-program di FKM. Dikatakan bahawa fakulti menghadapi masalah besar dalam menyebarkan maklumat kepada pelajar disebabkan sikap pelajar yang kurang peka (awareness) dengan setiap iklan/pengumuman yang dibuat oleh pihak pejabat akademik.

Masalah fasiliti yang tahap penyelenggaraannya kurang memuaskan menjadi tumpuan utama mesyuarat. Ada cadangan agar penambahan water cooler dan vanding machine dibuat unutk memenuhi keperluan semasa pelajar. Pusat sumber di FKM yang kini tidak mampu untuk menampung sebilangan tesis pelajar-pelajar akan dinaik tarafkan pada masa akan datang. Kerjasama dengan pihak Perpustakaan Sultanah Zanariah (PSZ) bakal dibuat untuk tujuan tersebut. Pihak FKM telah berjaya mendapatkan sebuah bangunan baru yang bakal menempatkan makmal dan bilik kuliah yang berharga lebih kurang RM13 juta. Tahniah diucapkan!.

Prof. Ir. Dr. Azhar amat menekankan tentang masalah plagiat/plagarism yang makin berleluasa di kalangan pelajar kini. Beliau amat berharap agar kes-kes seumpama ini tidak berlaku di FKM dalam apa-apa pun tugasan yang diberikan oleh pensyarah. Selain itu, pihak pentadbiran fakulti amat berharap agar mahasiswa menjadi sebahagian daripada kelompok yang menentukan arah tuju kokurikulum di FKM bukan sekadar menjadi pihak yang mengikuti kokurikulum ini sahaja. Feedback/pandangan para mahasiswa FKM amat-amat digalakkan untuk kita sama-sama meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran di FKM ini. ~(n.n)

Poster Ceramah Khas Valentine:
Aku, DIA dan Valentine


No comments:

Total Pageviews