Pages

17 Oct 2008

Salam Penuh Pengharapan...

Semalam (16hb Okt 2008), saat yang dinantikan tiba jua akhirnya. Pemimpin utama universiti kita, Naib Censelor Dato' Ir. Prof. Zaini b. Ujang bertemu muka dengan para pimpinan pelajar setiap persatuan dan kelab dalam UTM ini. Sesi penyampaian matlamat dan hasrat beliau dalam mengemudi UTM ini ke arah World Class University diperjelaskan dengan ringkas kepada kami. Ternyata perubahan baru bakal berlaku dalam kepimpinan beliau kali ini.

Penulis sangat tertarik dengan pandangan beliau tentang Mahasiswa sebagai trendsetting kepada negara bukan menjadi trendfollower. Beliau berpandangan bahawa untuk melatih kepimpinan mahasiswa, mahasiswa perlu dibawa keluar dari kepompong kita sekarang. Perlu merantau ke negeri orang untuk menimba pengalaman. Beliau memetik kata-kata bekas TNCHEP UTM yang disanjungi beliau. Insya-allah, beliau memnjanjikan pertemuan seperti ini akan diperbanyakkan lagi pada masa-masa akan datang.


Antara pimpinan mahasiswa yang hadir


Dato' Naib Censelor baru UTM berbicara dengan pemimpin mahasiswa

Dan semalam juga merupakan tarikh bagi pilihanraya kampus-kampus pantai timur dan UTeM di Melaka. Semoga semuanya berjalan lancar dan bakal pemimpin baru yang diberikan mandat dapat menjalankan amanah dengan sebaiknya.

Apa yang menyedih semalam telah berlaku. Sebuah kampung iaitu Kg. Plentong Baru di Masai telah dirobohkan oleh sebuah syarikat. Dikatakan bahawa penduduk kampung tersebut telah lama mendiami tanah tersebut dan baru-baru ini isu ini hangat kembali. Kekecohan dikatakan berlaku akibat terdapat penduduk kampung yang masih mempertahankan tanah kediaman mereka walaupun berhadapan dengan Pasukan Polis Simpanan Persekutuan (FRU). Penulis cukup rasa hampa apabila memikirkan apakah peranan kita mahasiswa universiti dalam isu-isu setempat jika dibandingkan dengan pelajar PMR yang sanggup datang mempertahankan hak mereka. Apa pun berlaku diharapkan semua pihak berada dalam win-win sitution agar tiada pihak yang teraniaya. Salam harapan baru...

No comments:

Total Pageviews