Pages

23 Oct 2007

Mahasiswa sebagai Ajen Pengubah Masyarakat

Salam MAHASISWA sahabat-sahabat sekalian,
Buat sekalian kalinya kita dapat menyambut kehadiran 1 Syawal yang dinanti-nantikan oleh kita semua. Seharusnya kita lebih menzahirkan rasa kesyukuran kita padaNya di bulan dan hari yang baik ini. Setelah kita menyambut hari lebaran, kita sama-sama kembali menjalankan tugas masing-masing selaku mahasiswa UTM demi memburu segulung ijazah.

Apa yang nak saya lontarkan di sini agar kita sama-sama berfikir tentang hakikat sebenar segulung ijazah yang kita kejarkan itu. Apakah kepentingan kita menuntut ilmu selama ini? Adakah sekadar menjalankan tanggungjawab sebagai anak yang taat dengan memenuhi hasrat ibubapa kita? Ataupun kita mengharapkan pekerjaan yang yang hebat dan gaji yang lumayan dengan segulung ijazah yang bakal kita gapai nanti? Semua persoalan-persoalan ini terserah pada diri anda sendiri bagaimana hendak menjawabnya.

Apa pun yang lebih penting dan yang sepatutnya diutamakan sebenar adalah ilmu yang kita dapat di menara gading ini haruslah memberi manafaat kepada masyarakat di luar sana. Saya melihatkan masyarakat kita terlalu kronik dan mahasiswalah yang sepatutnya mendahului mana-mana golongan dalam usaha untuk mengubahnya. Di sini letaknya peranan sebenar anda selaku MAHASISWA yang mempunyai keupayaan intelektual yang lebih tinggi berbanding mat-mat rempit, mat-mat gian dan pelbagai lagi mat-mat yang terdapat di luar sana.

Kita tidak seharusnya membiarkan masyarakat Malaysia hanya dicorakkan dengan idealisme-idealisme yang berkiblatkan Barat. Adalah menjadi kewajipan bagi mahasiswa untuk menyumbang kepada pembangunan masyarakat bukan sahaja daripada aspek material bahkan yang lebih utama adalah spritual. Jiwa-jiwa masyarakat kita gersang dengan akhlak/moral yang luhur, bukan saya hendak menafikan kesopanan yang ada pada sebahagian masyarakat yang lain.

Saya rasa cukup sakadar itu untuk lontaran idea dan pandangan kali ini. Saya amat mengharapkan pada masa akan datang MAHASISWA akan mampu berdiri dalam menyatakan pandangan untuk kemajuan masyarakat Malaysia. Sekian.v(n.n)~

No comments:

Total Pageviews